51 82 77 36 – 026

50 82 77 36 – 026

بایدها و نبایدهای نگهداری مواد غذایی

به اشتراک بذارید

بایدها و نبایدهای نگهداری مواد غذایی

بایدها و نبایدهای نگهداری مواد غذایی

یکی از بهترین راه های نگهداری از مواد غذایی، فریز کردن آن مواد می باشد. با این روش از شر فاسد شدن و بد مزه شدن مواد غذایی خلاص می شوید و مواد غذاای شما همیشه سالم می ماند حتی برای مدت طولانی.

حال با تعمیر یخچال در کرج نحوه نگداری مواد را یاد گرفته، و دیگر از خرابی مواد غذایی خبری نیست!

بایدها و نبایدهای نگهداری مواد غذایی

چگونه مواد غذایی را فریز کنیم؟

  • درب فریز را کم باز و بسته کنید.
  • برای تمیزکاری دستگاه برنامه مشخصی داشته باشید تا عملکرد بهتری از آن ببینید.
  • مواد غذایی را برای مدت طولانی و زیاد فریز نکنید، اگر هم از آن استفاده کرده اید جای آن را با مواد دیگری عوض کنید.
  • سیع کنید یخچال پر باشد یا حداقل 3 یا 4 بار آن را پر کنید.
  • فریزر را باید در جای سرد، با دمای متعادل و خشک قراردهید.
نگهداری مواد غذایی چه اهمیتی دارد؟

بعضی از خانواده ها هم یخچال و هم فریزر آنها پر از مواد غذایی می باشد، یعمی ظرفیت آن را پر کرده و جای دیگری برای گذاشتن دیگر محصولات نیست، این کار به ماده درون یخچال آسیب می زند. به جز اینکه به محصولات داخل ضرر می رساند، دچار اختلال  مشکل در یخچال شما می شود که هزینه های زیادی را به همرا دارد.

اکثر خانواده ها یخچال را با انباری اشتباه می گیرند و هرچه دارند را داخل یخچال می ریزند، که ظرفیت یخچال پر می شود. باید سعی کرد فقط مواد ضروری را داخل یخچال قرار داد و از حجم زیاد مواد داخل یخچال خوداری کرد.

اگر یخچال را خالی کرده و فقط مواد ضروری را داخل آن قرار دهید، هم از بوی بد یخچال کم کرده اید و هم از سرمایی که بر اثر مواد زیاد کاهش یافته بود، را بر می گردانید به یخچال. نکته قابل توجه این است که، اگر از محصولالی چند تا در یخچال خود دارید باید سعی کنید، یکی را در یخچال گذاشته و بقیه را در جای متعادل نگهداری کنید مثل ( کنسرو یا رب).

بایدها و نبایدهای نگهداری مواد غذایی

بوی بد یخچال را چگونه باید از بین برد؟

اولین راه برای جلوگیری از بوی بد درون یخچال این است، که از ظروف مخصول برای مواد استفاده کرد که دارا درب های محکم هستند. کلا سعی کنید اگر غذایی را داخل یخچال قرار می دهید، درب آن حتما بسته باشد، این مهمترین عمر برای رفع بوی بد یخچال است.

از قرار دادن قابله در یخچال خوداری کنید، این خود می تواند بوی بد یخچال را تشدید کند.

پس دلیل استفاده از ظروف درب دار برای این است که هوا به درون آن نفوذ نمی کند، هم غذا سالم و تازه می ماند هم از بوی بد رون یخچال جلوگیری می کند.

گوشت در یخچال باید چگونه نهگداری شود؟

نگهداری گوشت بسیار حساس است. یخچال برای نگهداری طولانی مدت این محصول اصلا مناسب نیست. حداکثر زمانی که می توان گوشت را درون یخچال قرار داد، 4 الی 5 روز می باشد. اگر بیشتر از این در یخچال بماند، تازگی خو را از دست داده و به احتمال زیاد هم فاسد شده است. برای نگهداری ماهی و مرغ بهتر است، آنها را تکه تکه کرده و بعد داخل فریزر قرار دهید.

دما مناسب برای سالم و تازه ماندن مواد غذایی، تا 18 درجه می باشد، برای فریزر 4 درجه باید باشد. درکل باید سعی کرد از خرید های بیهوده جلوگیری کرد، فقط وسایل مورد نیاز خریداری شود. اگر از مواد غذایی به درستی مراقبت نکنیم، شروع به پانوژن و باکتری می کند که غذا و مواد غذایی را فاسد می سازد. بهترین راه برای جلگوگیری آن منجمد کردن و سدر کردن مواد است که از این امر تا حد امکان جلوگیری می کند.

پس یخچال باید در دمای مناسب باشد، چون دمای بالا و گرم موجب باکتری عوامل بیماری­زا  در یخچال می شود. تمیزی یخچال هم بسیار مهم است، عدم تمیزی می تواند دلیل دیگر این مشکل باشد.

بایدها و نبایدهای نگهداری مواد غذایی

هنگام برق رفتگی چگونه از مواد غذایی نگهداری کنیم؟

هنگامی که بر می رود، دستگاه خود به خود خاموش می شوید و دیگر کاری از ما بر نمی آید. فقط باید سعی کرد در این موقع درب یخچال را کمتر باز و بسته کرد. فقط در مواقع ضروری درب را باز کنید اینگونه هوا سرد کمتری از یخچال خارج می شود. تا 4 ساعت نگرانی بیهوده است، چون اصلا نیاز به نگرانی نیست! 

پس بعضی از مواد غذایی را می توان در کابینت یا اتاق نگهداری کرد. چون در گذر زمان  نه طعم نه رنگ و نه ترکیب آن هیچ تغییری نمی کند. موادی که نیاز به دسته بندی دارند، مهمترین اصل این است که از نور و هوا در امان هستند. سعی خود را بکنید مواد را داخل ظروف شیشه ای یا پلاستیکی قرار دهید، حتی از کیسه های فریزر که مخصوص این کار می باشند هم می توان استفاده کرد. تا با این کار سلامت مواد غذایی را حفظ کنید.

فهرست مطالب

به اشتراک بذارید

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نوزده =