51 82 77 36 – 026

50 82 77 36 – 026

علت خرابی رله استارت یخچال امرسان

به اشتراک بذارید

علت خرابی رله استارت یخچال امرسان

علت خرابی رله استارت یخچال امرسان، این مشکل زمانی رخ می دهد که فضای داخل کابین یخچال گرم شده باشد.

هرگونه مشکل در یخچال خود داشتید، فقط کافی است با نمایندگی یخچال امرسان در کرج، تماس بگیرید.

علت خرابی رله استارت یخچال امرسان

رله استارت چیست؟

به قطعه ای گفته می شود که، در بیشتر لوازم برقی مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه آن راه اندازی و همچنین استارت کمپرسور را بر عهده دارد. حالا اگر رله استارت کار نکنن، کمپرسور هم از فعالیت متوقف خواهد شد. وقتی کمپرسور از فعالیت باز بماند، فضای داخل کابین سرد نخواهد شد.

ویژگی رله استارت: دارای ماهیت الکترومکانیکی دارد، فعالیت کمپرسور به این قطعه بستگی دارد، رله استارت یا همان  اورلود در یخچال است. این قطعه مانند یک کلید به باز و بسته کردن جریان الکتریکی در مدار عمل می کند.

رله استارت چگونه در یخچال کار می کند؟

این قطعه مهم در یخچال، در اصل یک کلید الکترومغناطیسی است. همچنین دارای یک سیم پیچ مغناطیسی، که وقتی جریان برق از آن عبور کرد، یک خاصیت آهنربایی پیدا می کند. حالا این آهنربا کنتاکت فلزی در رله را جذب و همچنین اتصال را بر قرار می کند. اگر این کلید اتصال را قطع کند، جریان برق وارد شده هم قطع خواهد شد.

علت خرابی رله استارت یخچال امرسان

علائم خرابی رله استارت در یخچال امرسان

بهترین راه برای حل هرگونه مشکل در یخچال خود، اول باید علائم و نشانه های خرابی دستگاه آشنا، تا بهتر بتوانیم مشکل را حل کنیم. در ادامه بعضی از علائم خرابی رله را در زیر مورد بررسی قرار دهیم:

  • گرم شدن فضای داخل یخچال: با توجه به اینکه کمپرسور تحت نظر رله استارت کار می کند. اگر این قطعه دچار آسیب شود، دمای داخل کابین افزایش دما پیدا خواهد کرد. حالا اگر کمپرسور صدایی از خود نشان نداد ولی داخل کابین گرم بود، این نشانگر خرابی رله استارت یخچال است.
  • شنیده شدن صدای کلیک: چون این قطعه یک کلید مغناطیسی است پس صدا دادن آن عادی است. هر زمانی که کمپرسور توسط رله به فعالیت می پردازد، یک صدایی شبیه کلیک به گوش خواهد رسید. اگر این صدا چندین بار شنیده شود یکی از علائم خرابی در رله استارت می باشد.

چگونه تست کردن رله استارت

برای اینکه از خراب بودن این قطعه اطمینان پیدا کنید، بهتر است چند مراحل را انجام دهید:

مرحله اول: برای شروع کار یخچال را از برق خارج کرده، پشت دستگاه در پایین و کنار کمپرسور رله استارت قرار گرفته، حالا گارد یا محافظ پشت دستگاه را برداشته، یک جعبه کوچک مشاهده خواهید کرد که دارای سیم هایی هستند، که این همان رله استارت یخچال شما است.

مرحله دوم: در این مرحله می توانید، بدون نیاز به وسیله ای فقط با چشم آن را بررسی کنید. اگر بر روی آن ضربه ای یا خوردگی مشاهده کردید، یعنی رله استارت شما خراب شده است. البته در بیشتر مواقع با تمیز کردن و رفع زدگی آن مشکل حل خواهد شد.

مرحله آخر: در این مرحله، اگر با چشم روی این قطعه چیزی مشاهده نکردید، دیگر نیاز به تجهیزات برای تست آن هستنید. برای تست کردن نیاز به یک اهم متر است. با این وسیله می توانیم به قطع بودن سیم های درون جعبه را بررسی کرد. با استفاده از اهم متر، می توانیم بین پایه ها مقاومت را به شکل دو به دو اندازه گرفت. اگر رله سالم باشد، فقط باید یک جفت از پایه ها به مقدار 10 الی 100 اهم باشد. و برای بقیه پایه ها، مقدار صفر اهم نمایش داده شود.

علت خرابی رله استارت یخچال امرسان

نکته و سخن آخر: تشخیص و عیب یابی به موقع رله استارت، و همچنین بر طرف کردن مشکل آن، می توانید مانع از به وجود آمدن خسارات دیگر در دستگاه خود شوید. رله استارت کاربردهایی چون: کنترل ولتاژ و جریان در دستگاه های الکترونیکی، کنترل پمپ سوخت در انواع خودروها و همچنین استارت و اندازی موتورهای الکتریکی است.

برای علت داغ شدن موتور یخچال الکترواستیل اینجا کلیک کنید

فهرست مطالب

به اشتراک بذارید

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =