51 82 77 36 – 026

50 82 77 36 – 026

تکنولوژی خنک کننده یخچال

به اشتراک بذارید

تکنولوژی خنک کننده یخچال

تکنولوژی خنک کننده یخچال

تکنولوژی خنک کننده یخچال از دهه ی 1900 میلادی شروع به توسعه پیدا کرد. این تکنولوژی برای حفظ غذاها در یخچال ها و فریزر ها استفاده می شود. هدف این تکنولوژی، حفظ درجه حرارت مناسب برای محصولات غذایی و نگهداری آنها برای مدت طولانی است.

در ابتدا از یخ منیزیم استفاده می شود، تا دمای داخل یخچال را پایین آورند. در سال 1923، فریون با عنصر هیدروکربن جایگزین شد. اما با گذشت زمان، مشکلات (CFC) بستر به زیست محیطی و گرمای گلخانه ای باعث شد که تحقیقات برای جایگزین کردن فریون با موادی کمتر آسیب رسان شروع شده باشد. 

در سال 1990 R_134A پس هیدروکربن یکی از جایگزین های فریون معرفی شد. این ترکیب قدرت خنک کنندگی عالی دارد و به خوبی جایگزین فریون های قدیمی می باشد.

هنگام مواجه شدن با هر مشکلی در یخچال مخصوصا درمورد مشکلاتی که هر فردی بدون آنکه یخچال را بشناسد نمی تواند آن را برطرف کند، تعمیر یخچال در کرج در خدمت شماست تا مشکلات یخچال شما را حل کرده، در صورتی که یخچال از مشکل جدی برخورد دار بود آن را به تعمیرگاه برده و در کمترین زبان و با بهترین کیفیت به در منزل شما تحویل داده می شود.

به علاوه،تحقیقات بر روی سیستم های خنک کننده جدید نیز  در حال انجام است، برخی از این سیستم ها شامل تکنولوژی تبخیری هستند که با استفاده از تبخیر آب برای خنک کردن هوا، انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند. 

تکنولوژی خنک کننده یخچال

تکنولوژی خنک کننده یخچال به طور عمده از دو نوع سیستم ساخته شده است:

سیستم فشار بالا :

در این سیستم، گاز فشرده شده توسط کمپرسور به سرعت انتقال داده می شود و حرارت آن به کمک یک رادیاتور به هوا منتقل می شود، سپس گاز خنک شده به عنوان ماده خنک کننده به یخچال باز

 می گردد و دوباره فشرده می شود تا گرمایی داخل یخچال را جذب کند.

سیستم جذبی:

در این سیستم، از ماده جذبی مانند آمونیاک یا آب و لیتیوم استفاده می شود، این ماده جذبی در یک محفظه جذبی قرار می گیرد و گرمای آن به عنوان انرژی حرارتی خارج می شود.

سپس ماده جذبی به داخل یخچال منتقل می شود و با جذب گرمای داخل یخچال خنک می شود. به صورت کلی، سیستم جذبی برای استفاده  در محیط های بدون برق مناسب است.

حرکت گاز های خنک کننده کجا می باشد:

گاز عرئون از سه مسیر باید عبور کند تا یخچال خنک شود، این سه مورد عبارت اند از:

  • موتور یخچال که نام دیگر آن نیز کمپرسور است، از سوپاپ و پیستون متشکل شده است.
  • نام دیگر و آسان تر اواپراتور یا همان محفظه خنک کننده، سردخانه می باشد.
  • د پشت یخچال لوله هایی پیچ پیچی مانند وجود داردکه از طریق این لوله ها حرارت منتقل

می شود.

تکنولوژی خنک کننده یخچال

از نظر سیستم خنک کننده، یخچال به دو نوع تقسیم می شود:

  • یخچال دیفراست:

این یخچال ها برای اینکه دچار برفک نشوند به طوری دستی باید این کار را انجام داد، به طور کلی یعنی اگر یخچال دچار برفک شود، باید برای این از شر این برفک ها خلاص شوید باید دکمه ای را فشار دهید تا برک ها از بین بروند.

  • یخچال نوفراست:

ین یخچال ها به گوه ای طراحی شدند که دچار برفک نمی شوند، این امر بسیار خوب است که یخچال برفک نزند چون یکی از مشکلات یخچال حل می شود. ولی نکته قابل توجه در این یخچال ها قیمت آن است که اگر ضد برفک باشد برای خرید آن باید پول زیادی برای خرید یخچال بپردازید.

امروزه یخچال ها از فناوری های پیشترفته تر در یخچال استفاده کرده اند که برای خنک کردن یخچال بهتر و بصرفه تر نیز می باشد!

  • در بعضی از یخچال های جدید، برای خنک نگه داشتن یخچال از خنک کننده چندگانه در یخچال استفاده می کنند. حال چرا هوا د یخچال به طور منظم است؟ به دلیل اینکه این خنک کننده های هوا در هر قسمت از طبقه های یخچال قرار دارند، به همین دلیل هم زود خنک می شود هم خنکی هوا در یخچال به طور یکنواخت صورت می گیرد. خب! این هوا یخنواخت و یگپارچه در یخچال موجب می شود که، هر مواد غذایی که در یخچال وجو دارد دیر تر فاسد شود و تازه تر بماند و میکروب ها اجازه رشد کردن نداشته باشند.
  • نام دیگر یکی از این سیستم های خنک کننده جدید در یخچال سوپرکول می باشد که، با نام برنامه سرمایش سریع نیز آن را می شناسند. حال کار اصلی این قطعه این است که، در بعضی مواقع ممکن است در یخچال مواد غذایی قرار دهیم که داغ باشد. این کار موجب گرم تر شدن دما داخل یخچال می شود کار این قطعه تنظیم کردن سریع هوا داخل یخچال است که باید سریع آن را کاهش دهد به طوری که مواد غذایی داغ دو درجه خنک تر شوند.
  • در یخچال ماده ای به نام یون سبز وجو دارد که، که از مجرایی که هم یون سبز وجو دارد هم، کاتیکان است با عبور هوا تصفیه نشده از آن هوا تصفیه می شود و باکتری موجو در آن نیز از بین می رود. این امر موجب می شود که، هوای خنک در تمامی یخچالبه طور یخچال بخش شود.

 

 

فهرست مطالب

به اشتراک بذارید

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هشت =